Limekyckling och Pannacotta från lotteriet 15/1 2009

Årets första vinlotteri gick av stapeln den 15 januari hemma hos mig (Maria). Det var så klart kul att se alla igen efter jul och nyår och lika trevligt som vanligt att äta gott och snacka en massa! Här kommer recepten på det jag bjöd på:

Limekyckling
4 port.

4 kycklingfiléer
smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 lime
1 dl vatten2 dl creme fraiche
1/2 hönsbuljong
1 tsk soja
1 msk honung

Stek kycklingen i smör i en stekpanna, ca 5 min per sida. Salta och peppra under tiden. Tvätta limen noga i ljummet vatten. Skala den med potatisskalare utan att få med det vita. Skär skalen i tunna strimlor. Dela limen och pressa ur saften. Läg över kycklingfiléerna i en traktörpanna. Häll över saft och skal från limen. Vispa ihop vatten, creme fraiche, smulad buljongtärning, soja och honung. Häll blandningen i pannan. Låt koka på svag värme några minuter. Servera med pasta eller ris, grönsaker och bröd. (Jag delade filéerna i lite mindre bitar innan jag la över dem i traktörpannan för att vara sker på att kycklingen blev genomstekt).

Pannacotta med vit choklad
4-6 portiner

5 dl grädde
1 tsk vaniljsocker (för en lyxigare variant; använd vaniljstång)
100 gram vit choklad
3 geletinblad

Skär chokladen i minder bitar. Lägg geletinbladen i blöt i iskallt vatten. Koka upp grädden och vaniljsocker. Lägg i chokladen och låt en smälta under omrörning. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg i dessa i grädd- och chokladblandningen. Rör till geletinbladen har löst upp sig. Häll upp i portinsskålar och låt stelna i kylen i minsr 2-3 timmar. Garner med blåbär eller hallon, jag använde även björnbär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0