Lövbiffsgratäng och limepaj från lotteriet oktober 2008

Dax för ett inlägg tycker jag!! Eftersom vi pratat så om recept och att vi vill ha dem lätt-tillgängliga så tänkte jag lägga ut ett recept på det jag bjöd på sist jag hade lotteriet. Då bjöd jag på lövbiffsgratäng. Till kaffet hade jag gjort en limepaj. Håll till godo med recepten:

Lövbiffsgratäng (4 pers)

350 g lövbiff (eller mer faktiskt brukar jag ha....)
2 msk soya
1 msk kalvfond
1 vitlöksklyfta
1 purjolök
100 g färska champinjoner
1 röd paprika
1 pkt matlagningsgrädde
1 msk mjöl
150 g krämig ädelost
1 tsk timjan

Börja med att strimla lövbiffen. Marinera den sedan minst 15 minuter (ju längre desto bättre) i soyan och kalfonden, salt och peppar efter smak. Strimla purjo, champinjoner och paprika och fräs i stekpanna tillsammans med pressad vitlök. Koka ihop en sås på matlagningsgrädde, mjöl, timjan och ädelosten som med fördel smulas ner i såsen. Låt koka upp och sedan koka ihop i ca 3 min. Lägg grönsaksröran i botten av en gratängform, häll över såsen och toppa sist med den marinerade lövbiffen. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter eller tills lövbiffen ser färdig ut. Servera med pasta eller ris och en sallad.

Och recept nummer 2, limepajen:

Recept på världens godaste (och enklaste) Limepaj:

10 digestivekex
75 g smör
2 lime
1.5 dl socker
3 ägg
1 pkt philadelphiaost

Sätt ugnen på 200 grader. Mosa kexen i en matberedare och smält smöret. Blanda i smöret i kexblandningen och tryck ut i en form. Förgrädda "pajskalet" i 5 minuter i ugnen. Vispa ägg och socker pösigt. Riv skal och pressa saft ur limen. Vispa i limen och osten i äggsmeten och häll i pajskalet. Grädda i ugnen i ca 40 minuter. OBS! Jag har en varmluftsugn och där går det mycket fortare, så håll koll på pajen hela tiden. Dekorera med lite florsocker och limehalvor. Servera med grädde eller vaniljglass.


(okej, jag erkänner, jag har inte suttit och skrivit ner allt. Jag har tidigare publicerat recepten i min egen blogg. Men jag tänkte att vi måste komma igång med bloggen så jag fixar lite inlägg)


// Åsa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0